Strona Główna


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Własna firma
Autor Wiadomość
misia-misia 
Majkomama :)


Dołączyła: 09 Gru 2006
Posty: 3612
Wysłany: 2008-01-23, 14:12   Własna firma

Mam do was kochanipytanie...
Głównie do osób, które mają już pozakładane własne firmy.

Na początek kilka informacji:

Krok pierwszy: Rejestracja firmy w Urzędzie Miasta

Potrzebne formularze: zgłoszenie do ewidencji

Osoby fizyczne oraz wspólnicy spółek cywilnych muszą zacząć od złożenia zgłoszenia o wpis do ewidencji

działalności gospodarczej. Zawierać ono musi:
- imię i nazwisko przedsiębiorcy
- nazwę firmy (nieobowiązkowo)
- nr ewidencyjny PESEL przedsiębiorcy
- adres zamieszkania przedsiębiorcy
- adres siedziby firmy
- rodzaj działalności określony zgodnie z symbolami Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD)
- miejsce/a wykonywania działalności
- datę rozpoczęcia działalności

Przy zgłoszeniu działalności gospodarczej należy przedstawić dokument tożsamości. Opłata za zgłoszenie do ewidencji działalności gospodarczej wynosi 100 zł. W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej, zgłoszenia do ewidencji dokonuje każdy ze wspólników z osobna - każdy też wnosi osobno opłatę. W tym przypadku, "Przedsiębiorcą" jest każdy ze wspólników spółki cywilnej z osobna - a nie spółka jako taka.

Organ ewidencyjny wydaje zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej w ciągu maksymalnie 14 dni od złożenia wniosku, ale sprawy nie wymagające prowadzenia postępowania wyjaśniającego są załatwiane w dniu dokonania zgłoszenia.


Krok drugi: Numer REGON w Urzędzie Statystycznym

Potrzebne formularze: RG-1

W ciągu 14 dni od uzyskania wpisu do ewidencji działalności gospodarczej należy wystąpić do właściwego ze względu na adres zamieszkania urzędu statystycznego o dokonanie wpisu do Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej - nadanie numeru statystycznego REGON.

Wniosek o wpis do Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej wypełnia się na formularzu Wniosku RG-1, w którym należy wskazać podstawowy rodzaj planowanej działalności. Działalność ta musi być zgodna z deklaracją dokonaną przy wpisie do ewidencji działalności gospodarczej - zaświadczeniem o dokonaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców.

Do złożenia wniosku, poza wypełnionym formularzem, potrzebujesz:
- kserokopii zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej (oryginał dokumentu do wglądu)
- dowodu osobistego

Wydanie REGONu zazwyczaj następuje tego samego lub następnego dnia, ale termin ustawowy to 14 dni - więc w najgorszym wypadku na tyle się należy przygotować. Samo wydanie wniosku jest bezpłatne.

W przypadku spółki cywilnej REGON nadawany jest samej spółce, a nie każdemu ze wspólników z osobna.


Krok trzeci: Firmowe konto bankowe i pieczątka

Potrzebne formularze: brak

Przy zakładaniu działalności gospodarczej na własny rachunek, należy pamiętać o obowiązku posiadania

firmowego rachunku bankowego. Obowiązkowe jest nie tylko założenie konta firmowego, ale także powiadomienie odpowiednich organów o wszelkich zmianach dotyczących rachunku bankowego Twojego przedsiębiorstwa w terminie najdalej 14 dni od daty ich powstania.

Wybrać bank możesz dowolnie, zapoznaj się więc wcześniej dokładnie z poszczególnymi ofertami i załóż konto najodpowiedniejsze dla Ciebie.

Pieczątka firmowa jest natomiast niezbędna m.in. przy zakładaniu rachunku bankowego lub wystawianiu dokumentów sprzedaży. Wyrabiając pieczątkę firmową, samodzielnie określa się dane, które się na niej znajdą. Powinna ona jednak zawierać:
- oznaczenie firmy (imię i nazwisko osoby fizycznej oraz nazwę firmy)
- dane teleadresowe siedziby firmy
- numer NIP
- numer REGON

Kosztować Cię to będzie 30-50zł.


Krok czwarty: Urząd Skarbowy - NIP i wybór formy opodatkowania

Potrzebne formularze: NIP-1

Po pierwsze, musisz dokonać rejestracji NIP. W przypadku 1-osobowej działalności gospodarczej Twój NIP stanie się jednocześnie NIPem Twojej firmy - wypełnić odpowiedni formularz jednak musisz i tak, tyle że numer znasz od razu.

Wybrać też musisz formę opodatkowania:
- zasady ogólne
- ryczałt przychodów ewidencjonowanych
- kartę podatkową
- 19% podatek dochodowy
- podatek od towarów i usług (VAT)

O wadach i zaletach każdego z nich być może opowiem później, łatwo jednak znajdziesz potrzebne informacje w Internecie.


Krok piąty: Składki na ubezpieczenie społeczne w ZUS

Potrzebne formularze: ZUS ZFA, ZUS ZPA, ZUS ZUA, ZUS ZZA

Rozpoczynający działalność gospodarczą podlega obowiązkowym ubezpieczeniom:
- emerytalnemu
- rentowemu
- wypadkowemu
- zdrowotnemu
- dodatkowo opłacanie składki na Fundusz Pracy
- dobrowolne ubezpieczenie - ubezpieczenie chorobowe

Jeśli zatrudniasz pracowników, dodatkowo opłacasz:
- składki ZUS dla pracowników
- składki na Fundusz Pracy
- składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych

Do ZUS musisz się zgłosić w ciągu 7 dni od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej (daty rozpoczęcia działalności).

Formularze potrzebne do zgłoszenia firmy w ZUS:
- ZUS ZFA (zgłoszenie płatnika składek - osoby fizycznej) - zgłoszenie firmy
- ZUS ZPA (zgłoszenie płatnika składek - spółki cywilnej)
- ZUS ZUA (zgłoszenie do ubezpieczenia osoby ubezpieczonej) - dotyczy sytuacji, w której poza prowadzeniem firmy podatnik nie będzie uzyskiwał dochodów w inny sposób; dotyczy również wszystkich pracowników bez względu na to, czy uzyskują dochody w inny sposób, czy nie
- ZUS ZZA (zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego) - dotyczy sytuacji, gdy poza prowadzeniem firmy przedsiębiorca uzyskuje dochody w inny sposób, np. wykonuje pracę, za którą otrzymuje płacę w wysokości minimalnego wynagrodzenia lub wyższą; można je uzyskać w oddziale ZUS.

Kwoty składek na ubezpieczenie społeczne odprowadzanych przez przedsiębiorcę - stanowią procent od dochodów, ale zadeklarowany jako podstawa do obliczenia składki dochód nie może być mniejszy, niż 60% średniego wynagrodzenia krajowego (wg GUS).

Od dnia 24 sierpnia 2005 r. początkujący przedsiębiorcy mają prawo skorzystania z możliwości odprowadzania niższych składek na ubezpieczenie społeczne (ok. 250zł).

Niższe składki na ubezpieczenia społeczne będą płacić tylko te osoby, które rozpoczęły wykonywanie działalności gospodarczej po dniu wejścia w życie nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, a więc od 25 sierpnia 2005r i przez ostatnie 5 lat nie prowadziły własnej działalności. Zniżka trwa tylko 2 lata, pozwala jednak na spokojne rozpoczęcie działalności bez zbytnich obciążeń.

UWAGA! Ze zniżki nie skorzystają jednak osoby, które prowadząc firmę wykonywałyby działalność dla byłego pracodawcy, na rzecz którego w roku założenia firmy lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywały w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej.

Krok szósty: zgłoszenie do Państwowej Inspekcji Pracy

Jeśli przedsiębiorca - pracodawca zatrudni pracownika lub pracowników, w ciągu 30 dni od daty zatrudnienia musi powiadomić na piśmie właściwego inspektora pracy Państwowej Inspekcji Pracy i właściwego państwowego inspektora sanitarnego o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności oraz liczbie pracowników.

Powinien także złożyć pisemną informację o środkach i procedurach przyjętych dla spełnienia wymagań wynikających z przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczących danej dziedziny działalności.

Jeśli nie zatrudniasz pracowników - ten punkt już Cię nie dotyczy.


źródło

i teraz kilka moich pytań:

1. Który punkt z powyższych był dla Was najgorszy do przejścia?
2. Dla małej firemki - jaka najlepiej wybrać formę opodatkowania?
3. Co sądzicie o sklepie internetowym, tudzież o firmie "w walizce", czyli takiej jaka mi się właśnie widzi. Co wtedy z lokalem? Czy warto mieć mały kont w domu na siedzibę firmy?
4. Czy przy takiej małej firmie potrzebna jest księga przychodów i rozchodów?
5. Czy mając własne materiały mogę je potem wykorzystać, jak już będę działała ? Czy musze wszystko kupować od nowa na fakturę vat?
6. Czy osoba pracująca ma jakieś zniżki na założenie firmy?

Jak mi coś jeszcze wpadnie do głowy to napiszę....
_________________
 
 
 
=MiLi= 
Nelko_i_Ingo_Mama :)


Dołączyła: 22 Lut 2007
Posty: 1714
Wysłany: 2008-01-23, 14:36   

Mój Mąż otworzył niedawno firmę, właśnie sklep internetowy. Ja się w tych papierach za bardzo nie orientuję, ale jak wróci to Go popytam. Wiem tyle tylko, że osoba pracująca płaci dużo mniejszy podatek niż osoba, która nie pracuje (różnica rzędu kilkuset złotych). O innych rzeczach nie będę pisała, bo nie jestem tego pewna na 100% a nie chcę wprowadzać Cię w błąd.
_________________
 
 
szczako 


Dołączyła: 07 Gru 2006
Posty: 3855
Wysłany: 2008-01-23, 14:38   

=MiLi= napisał/a:
Wiem tyle tylko, że osoba pracująca płaci dużo mniejszy podatek niż osoba, która nie pracuje (różnica rzędu kilkuset złotych)

Chodzi o osobę już gdzieś zatrudnioną w momencie otwierania własnej firmy, tak?
_________________
 
 
misia-misia 
Majkomama :)


Dołączyła: 09 Gru 2006
Posty: 3612
Wysłany: 2008-01-23, 14:45   

szczako, tak, dokładnie.
_________________
 
 
 
=MiLi= 
Nelko_i_Ingo_Mama :)


Dołączyła: 22 Lut 2007
Posty: 1714
Wysłany: 2008-01-23, 15:14   

Tak, dokładnie o to mi chodziło :)
_________________
 
 
ingga 


Dołączyła: 02 Maj 2007
Posty: 1678
Wysłany: 2008-01-23, 15:53   

=MiLi= napisał/a:
osoba pracująca płaci dużo mniejszy podatek niż osoba, która nie pracuje (różnica rzędu kilkuset złotych).


to chyba nie tak.
Podatek napewno płaci taki sam (tzn uzalezniony od dochodów bądź przychodów zależy od wybranej formy opodatkowania)
Jedyne co płaci mniej to to, że nie płaci składek ZUS a jedynie składkę na fundusz zdrowia.
_________________
 
 
mika 


Dołączyła: 10 Gru 2006
Posty: 325
Wysłany: 2008-01-23, 21:04   

misia-misia mój mąż jak miał kiedyś działalność to wiem, że najgorsze były dla niego do wypełnienia deklaracje ZUS, ja się nie wypowiem, bo będę nie obiektywna, gdyż moja poprzednia praca wymagała ode mnie znajomości takich zagadnień. Co do formy opodatkowania to wszystko zależy czym dokładnie się będziesz zajmować np. musisz sobie odpowiedzieć na pytanie czy to będzie handel czy usługi, bo może to być albo ryczałt albo zasady ogólne czyli książka przychodów i rozchodów, ale to trzeba byłoby sprawdzić w przepisach. Będziesz się też musiała zastanowić czy będziesz chciała zostać podatnikiem VAT czy też wybierzesz na początek zwolnienie z tego podatku. Jeśli jesteś osobą pracującą to zgłaszasz się do ZUS tylko do ubezpieczenia zdrowotnego, jeśli nigdzie nie pracujesz to masz przez 2 lata płacisz pomniejszoną składkę na ubezpieczenie społeczne.
_________________
*10.09.2005*


 
 
*FifthAvenue 


Dołączyła: 07 Gru 2006
Posty: 5056
Wysłany: 2008-01-23, 21:16   

misia, najprościej chyba iść do biurarachunkowego, powiedzieć jakiego typu firmę chcesz otworzyć i oni ci polecą co najlepiej zrobić, tak, żeby było jak najlepiej dla ciebie. Powiedzą jaka forma opodatkowania będzie najlepsza, czy bedziesz platnikiem VATu czy nie, co możesz sobie odliczać od podatku. księga przychodów i rozchodów to będzie pewnie potrzebna.

Nikt pewnie lepiej nie doradzi niż specjalista.
Ja chodze do mojej pani księgowej co miesiąc i co miesiąc mnie zaskakuje jakimis nowinkami.
_________________
DON'T HATE ME BECAUSE I'M BEAUTIFUL.HATE ME BECAUSE YOUR MAN THINKS I AM !
 
 
Duszka 


Dołączyła: 08 Gru 2006
Posty: 5021
Wysłany: 2008-01-23, 21:49   

ingga napisał/a:
Jedyne co płaci mniej to to, że nie płaci składek ZUS a jedynie składkę na fundusz zdrowia.

I to jest duza roznica, bo skladak zdrowotna to nie przekracza 200zl a calosc wychodzi znacznie wiecej.

Tez jestem zdania, zeby isc do biura rachunkowego (lub poradzic sie jakiejs znajomej ksiegowej) co do fromy rozliczen. W przypadku prostej fromy cala ksiegowosc mozna prowadzic sobie samemu (moja mam robi to od lat dla taty, tata jest na ryczalcie, wiec to bardzo proste).

misia-misia napisał/a:
Czy osoba pracująca ma jakieś zniżki na założenie firmy?

NIE
_________________
 
 
 
ingga 


Dołączyła: 02 Maj 2007
Posty: 1678
Wysłany: 2008-01-23, 23:07   

Duszka napisał/a:
ingga napisał/a:
Jedyne co płaci mniej to to, że nie płaci składek ZUS a jedynie składkę na fundusz zdrowia.

I to jest duza roznica, bo skladak zdrowotna to nie przekracza 200zl a calosc wychodzi znacznie wiecej.


źle sformułowałam. Oczywiście że jest to duża róznica.
Chodziło mi poprostu że jak się pracuje na etacie i zarabia więcej niż monimalne wynagrodzenie to nie płaci sie zus'u tylko składkę zdrowotną.

[ Dodano: 2008-01-23, 23:11 ]
*FifthAvenue napisał/a:
najprościej chyba iść do biurarachunkowego, powiedzieć jakiego typu firmę chcesz otworzyć i oni ci polecą co najlepiej zrobić,


Najprościej tak, ale podejrzewam ze nie najtaniej, bo to podchodzi pod doradztwo podatkowe.
_________________
 
 
*FifthAvenue 


Dołączyła: 07 Gru 2006
Posty: 5056
Wysłany: 2008-01-24, 11:55   

ingga napisał/a:
podejrzewam ze nie najtaniej, bo to podchodzi pod doradztwo podatkowe


Niekoniecznie.
ja poszlam do biura, powiedziałam, że byłabym zainteresowana ich usługami - wyszłam z założenia, że nie mam czasu bawić się w te wszystkie papierki i wole, żeby ktos kto się zna lepiej ode mnie na tych sprawach zadzwonił do mnie raz w miesiącu i powiedział konkretnie ile kasy i gdzie i komu musze zapłacić, jakie dokumenty zbierac, z czym dac sobie spokój i tak dalej. Często jeśli się nie ma odpowiedniej wiedzy na temat można popełnić błąd - a za popełnienie błedu w podatkach niestety się płaci.
Teraz przemiła pani tłumaczy mi wszystko łopatologicznie, a część decyzji właściwie podejmuje sama - a ja jej wierze, że tak będzie najlepiej dla mnie. bo przecież po to są tacy ludzie - oni pracują tak (przynajmniej z założenia) - żeby mój interes był dla mnie jak najbardziej dochodowy. Znają wszystkie kruczki i nowinki, wiedza jak legalnie można pewne rzeczy ominąć, i co najważniejsze - podpisałam z nimi umowę i to oni biora odpowiedzialność za ewentulane błędy. Mnei interesuje tylko to, zeby na czas złozyć u nich dokumenty (jeśli nie mam czasu albo mi się nie chce to sami przyjezdżają je odbierać) i przelac pieniądze na odpowiednie konto.
W razie pytań i niejasnosci sa do mojej dyspozycji non stop. A cena, którą za to płace jest według mnie warta tego co zyskuję. A zyskuję czas i święty spokój.

Pierwszy raz kiedy tam poszłam pani mi wszystko wytłumaczyła - powiedziala co po kolei trzeba zrobić. nawet część rzeczy biuro zrobiło za mnie. I nic za to nie płaciłam.
Ale nawet gdybym miała zapłacić - i tak uważam, ze warto - bo dostajemy komplet sprawdzonych informacji.
_________________
DON'T HATE ME BECAUSE I'M BEAUTIFUL.HATE ME BECAUSE YOUR MAN THINKS I AM !
 
 
ingga 


Dołączyła: 02 Maj 2007
Posty: 1678
Wysłany: 2008-01-24, 23:17   

*FifthAvenue napisał/a:
Pierwszy raz kiedy tam poszłam pani mi wszystko wytłumaczyła - powiedziala co po kolei trzeba zrobić. nawet część rzeczy biuro zrobiło za mnie. I nic za to nie płaciłam.


Tak powinno być, ale w biurach z którymi ja miałam do czynienia (rówież jako pracownik) nie wyglądało to tak różowo.
Miałaś szczęście że trafiłaś na odpowiednie biuro.

Ale moje wątpliwości odnośnie obsługi przez takie biuro dotyczą tylko własnie tych początkowych spraw. Szczególnie jesli chodzi o wybór formy opodatkowania bo to wymaga przeanalizowania co taka osoba chce robic, ile planuje zarabiać itp. a to wymaga pewnego nakładu czasu i ciezko to wycenić.
Natomiast jak ma się już wybraną formę opodatkowania i idzie do biura to nie ma najmniejszego problemu z wypełnieniem przez biuro odpowiednich dokumentów.
Potem odnośnie co do miesięcznego rozliczenia to jestem jak najbardziej zdania że lepiej żeby robiło to biuro.
_________________
 
 
*FifthAvenue 


Dołączyła: 07 Gru 2006
Posty: 5056
Wysłany: 2008-01-24, 23:36   

ingga napisał/a:
Ale moje wątpliwości odnośnie obsługi przez takie biuro dotyczą tylko własnie tych początkowych spraw. Szczególnie jesli chodzi o wybór formy opodatkowania bo to wymaga przeanalizowania co taka osoba chce robic, ile planuje zarabiać itp. a to wymaga pewnego nakładu czasu i ciezko to wycenić.


no tak, ale przecież można mniej więcej ocenić jakie kwoty miesięcznie wchodzą w grę, przynajmniej na początku. Później można przecież wszystko zmieniać w zalezności od potrzeb
_________________
DON'T HATE ME BECAUSE I'M BEAUTIFUL.HATE ME BECAUSE YOUR MAN THINKS I AM !
 
 
misia-misia 
Majkomama :)


Dołączyła: 09 Gru 2006
Posty: 3612
Wysłany: 2008-01-24, 23:42   

czytam na bieżąco wasze wpisy w tym temacie i ... jestem totalnie zielona :shock: :lol:

ja i firma :haha: :hang:

no ale chyba pójdę za namową Fifth i podpytam w jakiś biurach... tudzież odkurzę wizytówkę naszego "wykładowcy" z kursu i wyślę mu maila - może "cóś nie cóś" doradzi swojej skąd inąd kursantce z Bożej łaski... :lol:
_________________
 
 
 
Alma_ 



Dołączyła: 24 Lis 2006
Posty: 10644
Wysłany: 2008-11-12, 22:43   

*FifthAvenue, a mogłabyś polecić sprawdzone biuro i księgową?
_________________
:love:
 
 
aniab 

Dołączyła: 27 Kwi 2007
Posty: 381
Wysłany: 2008-11-13, 08:15   

Dla mojego meza najbardziej korzystna forma opodatkowania jest podatek liniowy - niewiele biur go polecaale cos takiego istnieje i warto z tego skorzystac - jedyny minus nie mozna rozl9iczac sie ze wspolmalzonkiem i do tego brac zadnych ulg np z tytulu remontu siedziby firmy i tp. Jednak jak sie bierze na to fakturki to i tak wychodzi lepiej:) To bardo korzystne dla tych co zarowno pracuja na etacie jak i dla tych co maja tylko firme.
Papierow wcale nie ejst tak duzo my robimy wszytko sami - nie trzeba placic nikomu ani w biurze ani ksiegowej... warto pojsc do US i zapytac o forme opodatkowania tam wsyzstko pwoiedza przynajmniej nam powiedzieli - dla chcacego nic trudnego:) pokazali jak wypelniac ksiazke i uwierzcie mi nie jest to trudne.
_________________
 
 
 
mika 


Dołączyła: 10 Gru 2006
Posty: 325
Wysłany: 2008-11-13, 08:38   

aniab napisał/a:
pokazali jak wypelniac ksiazke i uwierzcie mi nie jest to trudne

Książka przychodów i rozchodów sama w sobie nie jest problemem, ale i tak należy pamiętać o tym, że nie wszystkie koszty stanowią koszt uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych no i chyba większość firm jest podatnikami podatku VAT a tu już bym nie ryzykowała i nie prowadziła sama rozliczeń.
aniab napisał/a:
To bardo korzystne dla tych co zarowno pracuja na etacie jak i dla tych co maja tylko firme

Podatek liniowy jest korzystny, ale nie dla wszystkich, trzeba mieć odpowiednią ilość przychodów, żeby nam się on opłacał.
_________________
*10.09.2005*


 
 
Alma_ 



Dołączyła: 24 Lis 2006
Posty: 10644
Wysłany: 2008-11-13, 18:13   

No to zdecydowałam - zakładam firmę :D
Na razie jestem na etapie "0" - wymyślam nazwę :lol:

Może jutro uda mi się wybrać do UM.
No i szukam księgowej - czy ktoś z Was mógłby polecić sprawdzoną osobę?
_________________
:love:
 
 
szczako 


Dołączyła: 07 Gru 2006
Posty: 3855
Wysłany: 2008-11-13, 18:15   

Alma_, :brawo:
A czym się będziesz zajmować?
_________________
 
 
Fil 


Dołączyła: 07 Gru 2006
Posty: 640
Wysłany: 2008-11-13, 18:31   

Jeszcze chwila i ja zacznę myśleć o tym samym :evil: .
_________________
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 17